torsdag 6 september 2012

Laine Quist - kugghjulens kvinna

Jag är i Malmö och har ynnesten att få sitta med på de fantastiska repetitionerna av Tosca, som kommer i ett litet format men med stora mänskliga mått och medel. Laine en sprudlande vacker kvinna, ska sjunga Tosca som sin debut. Jag känner mig lite pirrig att hon faktiskt går med på att ge mig en intervju, trotts det intensiva schemat och dom långa dagarna på Malmöoperan som sångarna njutnings fullt får piska sig igenom, med nya vinklar och vrår på varje rörelse de ska utföra.
Laine börjar sin historia som 22-åring då hon en sommar ligger hemma i sitt rum efter ett långt arbetspass på ett specialboende. Solen skiner in på henne genom fönstret och helt plötsligt känner hon en varm klump i magen - Hon måste få sjunga i en operakör. Då var det en önskan, en dröm, något som hon trodde var ouppnåeligt, bara en varm bitter ljuv klump i magen. Något år senare sjunger hon på en julkonsert i kyrkan tillsammans med en man som efter konserten kommer fram till henne och ger henne en lapp med ett telefonnummer till en sångpedagog. Han säger att hon har en väldigt vacker röst och att hon borde ringa till pedagogen för att börja skola sig. Laine väntar ett halvår innan hon vågar ringa för att få några timmar med pedagogen. 
Hon söker in till musikhögskolan för att utbilda sig till musiklärare, kommer in och börjar då sin utbildning i Malmö. När jag frågar om hon offrat något för konsten, svarar hon att det har hon absolut gjort, för när hon nästan är färdigutbildad musiklärare säger hennes sångpedagog att hon är så duktig och borde ju egentligen söka till sångpedagogutbildningen. 
Allt gick i ett, vävdes samman, som kuggarna på kugghjulen hakar fast i varandra och driver maskineriet framåt. Laine kommer in som enda elev på sångpedagogutbildningen, då de bara tar in en elev om året på den utbildningen. När hon nästan är klar med studierna byter hennes liv fokus igen och hon söker in till musikerutbildningen på musikhögskolan och kommer in. Vid det här laget är hennes studiemedel slut och hon måste jobba samtidigt som hon studerar och har småbarn hemma. Det finns inget utrymme för någonting annat. Tack och lov har hon en underbar man som hjälpte och hjälper henne att hålla livet i styr och trotts det dåliga samvetet över att nästan aldrig vara hemma, lämnar hon barnen i händerna på sin fantastiska man, när timmarna inte räcker till. När ett kugghjul släpper sina kuggar tar ett annat vid. Nu går hon alltså sista delen av sin pedagogutbildning, musikerutbildningen, har barn, jobbar i klädbutik och har dess utom sökt till kören på Malmöoperan och fått en anställning under en produktion där. 
För mig berättar detta bara en sak, ren och skär passion för musiken. 
På hösten 2011 kommer Klas Sköld till Laine och säger att han vill att hon ska vara med på en provsjungning och sjunga en aria ur Tosca. Laine blir överlycklig, då hon tror att hon ska få en chans att göra en inhoppare på rollen för att kunna hjälpa till under repetitioner om sopranen är borta. Senare får hon veta att operan ska hållas i ett litet format och förstår att Klas kanske menat att hon faktiskt ska söka till själva rollen och inte som vikarie för den. Det går många turer och Laine hinner ge upp tanken på att få rollen som Tosca. En vecka innan hon ska gå på semester kommer beskedet om att rollen är hennes. Nu är det 6 veckor kvar till repetitionerna börjar och hon har ställt in sig på att få vara ledig. 
Men säger Laine 
- Eftersom mitt måtto är att man aldrig ska ångra något, antog jag utan tvekan utmaningen och började lyssna in mig på musiken. 
Några dagar senare ser hon till att få börja jobba intensivt med en pianist för att studera in rollen bit för bit. Det är hela tiden en kamp mot klockan, men kugghjulen måste sättas på plats. 
Operan ska sjungas på svenska och det är mycket att lära sig på så kort tid och mycket nerver att tygla med tanke på att det är första gången hon hon sjunger huvudrollen i en professionell produktion. 

Min man sa till mig när jag någonstans under sommaren hade panik, att: säg bara att du inte kan göra det, hopa av då! Men jag tittade på honom och sa att: det kan jag ju inte. Jag ser det som att allt i mitt liv har flätats samman och att det är många små saker som har lett till det jag just nu får chansen att uppleva. Nu är vi här och jag är långt ifrån så förberedd som jag skulle vilja vara. Men jag kände redan från första dagen med den här produktionen att det här är något jag kommer att vara stolt över att få vara en del av. 
Jag tittar på henne och säger att kanske är det här hennes början på en solokarriär, men hon avbryter mig snabbt - Eller så har jag fått vara med om något fantastiskt och i höst ska jag söka kören igen inför nästa produktion. Man vet aldrig vart livet tar en. 
Jag stannar upp lite i mina frågor, hennes svar gör mig så paff. Trotts att hon nu står inför stora möjligheter till något som de flesta skulle kalla en karriärstege, låter sig Laine inte förföras av stegens stolta guldkonstruktion. Hon håller sig kvar på marken och låter sig inte ryckas med i tankarna om vad som ska hända nästa månad, år, dag, timme, som jag så många gånger sett ske i liknande fall. Hon gör något anmärkningsvärt, hon njuter och lever NU! 
Laine vill vara del av musiken och konsten, maskineriet, ett kugghjul, egentligen vilket som helst.  Men det finns en stark drivglöd från just detta kugghjul, kanske var det vad Klas Sköld såg och varför han bad henne att provsjunga till Tosca från första början. Hon strålar av lycka och passion. Det är en bitterlös stjärnglans som brinner i hennes ögon. 
När jag frågar vad hon inspireras av svarar hon: andra sångare. Det är dom som får mig att vilja utvecklas. 
Laine har lärt mig en värdefull läxa under denna korta stund vi suttit och pratat, alla delar av ett maskineri är lika viktiga, från minsta skruv till kugghjulens kuggar, de tillför alla ett värdefullt syfte för helheten. Ingen uppgift bör bära mindre stolthet. Alla vill vi vara en del av ett större syfte och vi borde inte glömma bort att leva i nuet, lyckliga över att vi får vara just detta; ett kugghjul, en skruv, en droppe olja i operamaskineriet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar